Caroseria este partea cea mai expusa la deteriorare a vehiculului. Contactul cu factorii climatici agresivi (diferente mari de temperatura intre sezonul cald si cel rece, ploile, zapada, grindina), avarierea prin lovire, zgariere sau simpla neglijare a operatiunilor de intretinere a caroseriei (spalare, ceruire, vopsire atunci cand este cazul) duc la deteriorarea relativ rapida a caroseriei si la aparitia ruginii.
Putem sesiza cu usurinta diferentele dintre o masina “de garaj” si una tinuta in aer liber sau intre o masina “intretinuta” si una “neglijata”. Privind din perspectiva vanzatorului, o caroserie degradata scade valoarea de revanzare a masinii. Ca si cumparatori, nu suntem atrasi de masini care arata rau si necesita investitii ulterioare consistente.
Prima impresie conteaza!
Aspectul general al masinii este un prim indicator al starii caroseriei. Inspecteaza si retine (eventual noteaza) crapaturi ale parbrizului, lunetei si ale celorlalte suprafete de sticla; verifica oglinzile, capacele rotilor, starea stergatoarelor de parbriz. Aceste “mici” detalii pot fi argumente pentru obtinerea unui pret mai bun sau poti cere inlocuirea lor de catre proprietar.
Identifica zonele corodate sau care au suferit un accident. Masinile implicate in accidente serioase pot avea probleme pe toata durata de functionare chiar daca arata bine in momentul tranzactiei.
Verifica rosturile dintre toate partile caroseriei!
Rosturile dintre usi, aripi si usi, capota si aripi, portbagaj si aripi, trapa si plafon, faruri etc. trebuie sa fie egale pe toata lungimea lor. Ca termen de comparatie, pot fi, de exemplu, comparate rosturile pe partea stanga a masinii cu cele de pe partea dreapta. Diferentele sesizabile intre rosturi sunt indiciul unui posibil accident rutier.
Uita-te in lungul masinii!
Plaseaza-te in fata masinii si priveste de-a lungul vehiculului, pe ambele parti, astfel incat lumina sa fie reflectata de caroserie. Repeta apoi procedura stand in spatele masinii. Daca masina nu a suferit accidente, suprafetele caroseriei trebuie sa fie drepte, regulate; denivelarile tablei aripilor sau usilor indica un posibil accident.
Un truc vechi, care trebuie sa fie dejucat de cumparatori, este prezentarea unei masini murdare, care ascunde sub praf rugina si deformarile caroseriei.
Diferente de nuante
Observa daca exista diferente de nuante intre culorile diferitelor parti ale caroseriei. De exemplu, culoarea/nuanta/stralucirea diferita a unei aripi fata de restul caroseriei arata ca respectiva aripa a fost schimbata sau revopsita. Nu e necesar un efort de imaginatie pentru a ne da seama de ce… Pentru a descoperi suprafetele cu probleme, priveste masina din mai multe unghiuri si de la distante diferite.
Atentie la zonele ascunse!
Spatele si lateralele usilor, capotei sau portbagajului pot dezvalui usor o lucrare de vopsire/revopsire neprofesionista. Diferentele suspecte de culoare sau petele de vopsea pe suprafetele interioare ale acestor elemente arata interventia asupra partii de caroserie.
Verifica incheieturile masinii!
Realinierea unor balamale/incheieturi ale partilor mobile (usi, capota, portbagaj) este suspecta. Deschide usa soferului si trage-o in sus. Un joc foarte mare al balamalei indica o stare avansata de uzura.
Rugina, inamicul numarul 1
Coroziunea apare cel mai frecvent la marginea elementelor de caroserie: praguri, aripi, marginile usilor, capotei, podea (sub covorase) etc.
Cu un magnet mic pot fi verificate zonele predispuse la rugina (enumerate mai sus). Acolo unde magnetul nu este atras de tabla inseamna, foarte probabil, ca zona a fost curatata de rugina, incarcata cu mult chit si revopsita. Rugina va reaparea in scurt timp.
Sub masina
Se identifica urmele de coroziune, deformarile anormale ale tablei. Depistarea unor anomalii este mai dificila, masinile fiind murdare in aceasta zona. Daca este posibil, cere vanzatorului sa urce masina pe o rampa.
Inspectarea caroseriei unei masini nu e intotdeauna o sarcina usoara. Multe masini sunt “pregatite” pentru a fi vandute, de aceea, pe langa aceste sfaturi practice, apeleaza la o persoana cu experienta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu